Door het beoefenen van Kundalini yoga wordt je bewustzijn vergroot. Dit heb je vast al op één of andere manier ervaren. In de Kundalini lifestyle zijn er veel mooie rituelen die er voor zorgen dat je niet alleen de Kundalini energie tijdens of vlak na een yogales voelt stromen, maar dat deze altijd actief aanwezig is. Yogi Bhajan heeft een aantal simpele richtlijnen gegeven die je kunt toepassen in je dagelijks leven. Voorbeelden zijn onder andere; koud douchen, witte kleding dragen en je hoofd bedekken. Hoe verzorg je je haar en waarom? Zorg dat je genoeg slaapt! Maar wat is dan genoeg volgens een Kundalini yogi? Lees deze blog en wie weet laat jij straks alles groeien!

Poets je tanden

Ja he he, logisch… dat wist je al lang… want de fijnste broedplaats voor bacteriën, met name ’s nachts is je mond. Maar niet zomaar met de tandenborstel langs al je tanden een Kundalini yogi doet dat anders. Om te voorkomen dat je de bacteriën die je ’s nachts verzameld ’s morgens allemaal doorslikt met het eerste dat je eet of drinkt is het belangrijk je tanden te poetsen vóórdat je wat eet of drinkt. Je poetst tot achter in je mond tot je gaat kokhalzen. Echt? Ja, want hierdoor komen de bacteriën die je achterin je keel hebt verzameld gedurende de nacht, naar voren waardoor je ze uit kunt spugen. Klinkt logisch toch? Als dan ook nog je ogen gaan tranen heb je die ook meteen schoon gespoeld. Klaar om de dag fris en helder tegemoet te zien.

Kam je lange, lange, lange haar

Er groeit haar op je hele lichaam en volgens de kundalini yoga filosofie trekt het haar energie aan en beschermt je lichaam. Je haar is een geschenk en je dient er goed voor te zorgen. Je haar is een belangrijk instrument voor je dagelijkse spirituele levensstijl. Ik zet de functies van je haar even voor je op een rij. Misschien een goede reden ‘to let it grow’!

  • Het behoudt je magnetisch veld en werkt als een antenne voor je aura
  • Het meeste haar zit op de plekken van belangrijke klieren (bijv. je wenkbrauwen, oksels..) ze hebben invloed op je hormonen en je hele elektromagnetische lichamelijke gezondheid
  • Een mannenbaard bedekt de panische zenuw in zijn kin welke wordt aangestuurd door de maan. Zonder de baard kan de man deze energie niet aan. Vrouwen overigens wel..gelukkig.
  • Met je haar verzamel je vitamine D en fosfor (goed voor o.a. je botten)
  • Als je je haar in een knot draagt verzamel je zonne-energie voor je pijnappelklier
  • Wanneer je een pony draagt houd je het (zonne-)licht voor de pijnappelklier tegen door de poreuze botten in je voorhoofd
  • Wanneer je je haar niet meer knipt (nooit meer…) helpt dat de Kundalini energie te laten stromen

Yogi Bhajan zegt dat het niet persé nodig is je haar te laten groeien. ‘je kunt yoga beoefenen met elke haarlengte, maar het haar was de eerste techniek om de Kundalini energie te laten stromen. Wanneer je haar op zijn natuurlijk lengte is en het opgerold is op de fontanel trekt het de energie langs de ruggenwervel. De kracht van de opwaartse positieve energie zorgt ervoor dat de Kundalini energie kan stromen’

Slapen

Slapen is de manier om je lichaam op te laden en te helen. Erg belangrijk dus. Het idee dat de meesten van ons hebben, namelijk hoe meer we slapen hoe beter, gaat voor de Kundalini yogi niet op. Hij gelooft zelfs dat minder slaap je meer energie geeft. Zoals je misschien weet zijn er 4 fasen van slaap:

  • In slaap vallen; gaat soms gepaard met woelen, piekeren
  • Lichte droom of mijmer fase
  • De droomfase; daarover zegt men dat de avonturen die je beleeft in je dromen je 10x meer energie kosten dan wanneer je ze in het echt zou beleven
  • De diepe, droomloze fase waarin je ademhaling langzaam en regelmatig is

Volgens Kundalini yogi’s heb je veel minder slaap nodig wanneer je een aantal van deze fases overslaat. Want.. wanneer je adem langzaam en regelmatig is , zoals in je droomfase kan de slaap je zenuwstelsel beïnvloeden. Veel van ons hebben moeite om in en uit de diep, droomloze slaapstand te komen. Vanuit een yogi’s perspectief is vijf en een half uur slaap genoeg zijn in plaats van de acht uur zoals de meesten van ons denken. Sta jij altijd fris en fruitig op? Niet? Misschien toch eens deze manier van rusten uitproberen.. Hoe je je het beste kunt voorbereiden op een goede nachtrust kan je lezen op deze pagina.

Sat Nam, Mandy